|
||||||||||
|
Met deze laatste heeft hij zich na meer dan dertig jaar herenigd voor het opnemen van een bluesalbum dat “Never Found A Way To Tame The Blues” als titel kreeg. Deze plaat volgt op hun in 2018 eveneens samen uitgebrachte album “Tomorrow Will Be Yesterday Soon”. Na enkele jaren muziek te hebben gemaakt in het folk-, bluegrass-, alt.country- en rockgenre hebben Jon Shain en FJ Ventre nu hun hart verpand aan de bluesmuziek. Op dit nieuwe album met door hem alleen en samen met FJ Ventre geschreven songs speelt Jon Shain op akoestische en elektrische gitaar, lap steel en mandoline, terwijl FJ Ventre op basgitaar en contrabas, keyboards en percussie speelt. Er zijn ook enkele gastmuzikanten te horen op “Never Found A Way To Tame The Blues” met drummer Dave Mattacks (van o.a. ‘Fairport Convention’ en ‘Jethro Tull’), violiste Anne Harris (ex-‘Otis Taylor Band’), pianist Doug Hammer en Bob Beach uit Philadelphia op mondharmonica. Voor het duet “Keep Your Head Above The Water” werd de Amerikaanse soul- en countryzangeres Rissi Palmer uitgenodigd om een vocale bijdrage af te leveren. Het album werd vorig jaar opgenomen in de ‘Good Luck Studio’ in Chapel Hill, North Carolina en nu uitgebracht op het label ‘Flyin’ Records’ dat ook eigendom is van Jon Shain. In tegenstelling met hun vorige duoalbum treedt FJ Ventre deze keer op het voorplan als zanger en ook de bezongen thema’s die vorige keer over persoonlijke relaties en over ouder worden gingen zijn nu omgeslagen naar sociale onderwerpen rond de zoektocht naar het realiseren van ‘The American Dream’. Daarenboven zitten er deze keer meer elementen uit de jazz- en bluesmuziek in de nummers dan de folk- en rockinvloeden die voorheen op het album “Tomorrow Will Be Yesterday Soon” te horen waren. Gestart wordt er met een typisch bluesnummer in de song “Lord Have Mercy” die u op de tweede audiovideo kunt beluisteren en ook het op de eerste lyrics-video te horen lied “Outraged” behoort tot het bluesrockgenre. De albumtiteltrack “Never Found A Way To Tame The Blues” is een zachte ballad en ook het nummer “Woodsmoke” behoort tot het tragere folkgenre, terwijl “The Endless Sea” een verhalende alt.countrysong is geworden. Met bluesrocker “Sinking Ship” gaan Jon Shain en FJ Ventre resoluut de ruigere toer op en de viool en mondharmonica worden bovengehaald voor het bluegrass-nummer “Den Bosch Blues”. Het folky “Candle In The Window” vormt de overgang naar het jazzy “Rosetta”, gevolgd door de albumafsluiter “2020 Blues” die zoals de titel laat vermoeden weer helemaal gebaseerd is op de traditionele kenmerken van de bluesmuziek. (valsam)
|